Mechanikai rendszerek vizsgálata a hatékony karbantartás érdekében

Csapágyak

Az egyik legkritikusabb komponense az ipari telepítéseknek a csapágyazás. A csapágyak, melyek mechanikai alkatrészek, arra valók, hogy csökkentsék a súrlódás mértékét, és terhelési alátámasztást biztosítsanak a forgó és mozgó berendezések számára. Egyetlen csapágy hibája több órás üzemleállást okozhat, beleértve a hibás csapágy megtalálását és kicserélését.

A statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy:

  • A csapágyak 30%-a, az életciklusának elején meghibásodik a rossz beszerelés vagy a gép hibájából.
  • 10%-a, a csapágyaknak az első 6 hónapon belül meghibásodik a rossz beállítások miatt.
  • A beszerelési hibák a csapágyak élettartamát jelentősen megrövidítik.
  • A hibás vagy rossz csapágyazásból adódó költségek és problémák elkerülhetők egy gondosan megtervezett diagnosztikai rendszerrel.

A CTRL ultrahangos műszerei szoftverei alkalmasak a csapágyak ellenőrzésére, annak megerősítésére, hogy jó volt e a beszerelés. Alkalmas a csapágyhibák korai szakaszban történő kimutatására.

  • Jó állapot: a jó állapotban lévő, megfelelően kent csapágy, normális, lágy forgó hangot ad kevés ropogással.
  • Hiányos kenés: nem megfelelő kenés eredménye a dörzsölő vagy nyikorgó hang.
  • Túlzott kenés: a túlzott kenés azt is eredményezheti, hogy semmilyen hangot nem hallunk.
  • Sérülés: egyenletes kopogás, sercegés vagy kattogó hangot és ropogást hallunk.

Jól működő csapágy

Kenés nélküli csapágy

Hibás csapágy

A CTRL UL101-el végzett csapágyvizsgálatok során érdemes alkalmazni a hangvezető kiegészítő készletet. Így érhető el az érzékelő nagyobb érzékenysége és szelektivitása. Ebben az esetben az érzékelő nem fog semmilyen, a levegőből származó ultrahangot detektálni. Bizonyos esetekben a csapágy nem érhető el biztonságosan, és szükség lehet az akusztikus kiegészítő használatára.

Hajtóművek

A fogak deformálódásának és kopásának mértéke a súrlódástól függ, amit a hajtás beállítása határoz meg. A különböző típusú hajtások működésük során széles spektrumú levegőben terjedő, szerkezeteken áthaladó ultrahangokat bocsátanak ki. Az ultrahangos rezgések a hajtás működési állapotának vizsgálatára használhatók. Az ultrahangos rezgések spektrumai a szerkezeti kialakítástól és a hajtómű működési sajátosságaitól függ. A fogaskerékáttétel típusa és a rendszer dinamikus megterhelése (fogaskerekek rezgése a holtjáték során, a kenés hiánya a hajtóelemek között és a csapágyaknál, stb.) előre meghatározza a lehetséges sérülések fajtáit. Ezáltal a konzekvens ultrahangos jelek bizonyos típusú hibák és az elégtelen működés bizonyítékai lehetnek. A hajtómű vizsgálatakor nélkülözhetetlen, hogy tisztában legyünk a normális hangkibocsátással. Az UL101 műszer kontaktmódban történő alkalmazásával lehetőség nyílik a specifikus komponensekhez közeli mérésre.

Az UL101 beállítható a magas hangok megkülönböztetésére a tengely bemeneti oldalán. A kilépő oldalon mély (monoton) hang és természetes kattanás hallható. Ez a hajtás és a terhelés típusától függ. Hajtóművek ultrahangos tesztelésénél elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a normál működésű hajtómű hangjaival, illetve a referenciahangok megállapításakor érvényben lévő körülményekkel. A műszert a vizsgálni kívánt elem közelében érintsük a hajtóműházhoz. A kialakítástól és a terheléstől függően a kihajtó tengely is produkálhat monoton, halk, vagy enyhén kattogó hangokat.

Szelepek

A gőzelzáró szelepek meghibásodása nyitás vagy zárás közben, esetleg hirtelen nagy nyomásugrás miatt is bekövetkezhet. A nyitás közben fellépő hiba gőz- és energiavesztéshez vezet. Ha egy szelep, zárás közben hibásodik meg, fűtési kapacitást veszítünk, és a berendezésben is léphetnek fel károk. Karbantartási tapasztalatok alapján megállapították, hogy a gőz- és a kondenzátum átvezetés hangjának jellemzői között nagy a hasonlóság.

Az UL101 pontosan ilyen hangokat reprodukál. Ha egyfolytában halljuk a hangot, a szelep nyitva maradt, ha nem halljuk zárva van. A hangvezető kiegészítő készlet hegyét (az UL101 készülékkel összekapcsolva) a gőzelzáró szelephez nyomva könnyen meghallgathatjuk a szelep tevékenységét és meghatározhatjuk a működési körülményeket. Amikor nehéz biztonságosan megközelíteni a gőzelzáró szelepet, bevethető a PowerBeam 300, aminek segítségével növelhető a távolság, mivel az UL101 érzékelő keskenyebb sávban képes venni használatával a jeleket. Ha a szelep tökéletesen működik, a kezelő az UL101 használatával hallhatja a szelepek emelkedését és a gőz áramlását a szelep záródásáig. Ez mutatja, hogy a szelep jól működik.

Ha a kezelő nem hall semmit vagy csak a gőz áramlását, a szelep vagy nyitva, vagy zárva van állandóan. Néha azt halljuk, hogy csak részlegesen van zárva, közben teljesen zárva kellene lennie. Ez akkor jellemző, ha kis áramlást vagy csepegést észlelünk, amikor teljes csöndnek kellene lenni. Azt a gőzelzáró szelepet, ami nem működik tökéletesen vagy eldugult, vagy részlegesen elkopott, ki kell tisztítani, vagy ki kell cserélni egyes alkatrészeit.

Ilyen módon ellenőrizhetjük az egyéb szelepeket is, mint például pillangó szelepek, biztonsági szelepek, szabályzószelepek. Vizsgálható tömörzárás vagy tömszelence szivárgás.

Kompresszorok

Statisztikai adatok szerint egy átlagos levegőrendszer 25 - 35 % közötti levegő mennyiségét pazarolja el különféle szivárgások következtében, ez hatalmas többletkiadást jelent évente. A kompresszor működési költségének maximális kihasználására a legjobb módszer az ultrahang használata a rendszerben, melynek segítségével a szivárgási pontok számát minimalizálhatjuk. Az ultrahang a szelep és a dugattyú nyitását és zárását is ellenőrzi, valamint meghatározza a motor csapágyak állapotát. Amikor a kompresszor szelepeinek és dugattyúinak nyitását és zárását ellenőrizzük, fontos, hogy az UL101 műszert a hangvezető kiegészítő készlettel együtt használjuk. Ráadásul, a SoundCTRL az ultrahang időjel fájlok felvételére is képes és rá lehet közelíteni a hullámalak-időjel függvényre, hogy az egyedi ciklusokat és a működési részleteket jobban lássuk. Eldugult vagy kopott szelepeknek pontosan kivehető tompa hangja van, ellentétben az új és tiszta szelepekkel, melyekre az éles hang a jellemző. Az UL101 és a koncentrátor vagy az akusztikai kiegészítő készlet leginkább a levegőszivárgás megtalálására alkalmas. A legjobb a kompresszornál kezdeni és a levegő áramlási irányába haladni.

Videók:

Az UL101 alkalmas a szivattyúk csapágyazásainak és a szivattyú rendszeréhez tartozó szelepek ellenőrzésére is, ugyanolyan hatékonysággal, mint a kompresszoroknál.